El ovetense juan Francisco Fernández Flórez, en "La Olla Asturiana" y bajo el epígrafe de "Sinu pa los que ñacen en cad´un de los díes de la semana" nos ofrece el más enjundioso código de días faustos e infaustos.
Llunes
Los que nacen en un llunes
(con dalgunes esceiciones)
suelen ser mu folgazanes,
veletes y durmilones.
Son blancos, repositaos,
y dayos por embarcar:
también por ser pescaores
y en toes coses tratar.
Martes
Estos serán enclinaos
a coses de religión
y, como tou devotu
muy falsos de corazón;
y de palabres, lo mesmo:
gafos y dalgún lladrón;
pero aquél que sal honrau,
yelo´u sin comparación.
So sinu, po la melicia
o por otra profesión
de sangre y ruin los llama,
en fin, ond´haiga función.
MIERCOLES
Los q´en miércoles ñacieren,
puen llamase dichosos
pos serán espabilaos,
sotiles, mu enxeniosos.
Si tomen dalgún oficiu
o cualesquier profesión,
farán coses admirables.
Si anden´u navegación,
o van a tierres estrañes,
golverán con güen bolsón.
XUEVES
Los que´n isti día ñacen,
po la iglesia tirarán,
o bien por otres carreres
de les d´Universiá.
Pacéficos, mu llanicos
y bon calletre tendrán,
y serán farto exustaos
en´l sorber y el xintar.
VIERNES
Llevaos po´l´utru sesu
los q´alleguen a ñacer
en viernes, tien que selo,
pos Venus ansí lo quier.
Suelen tener llarga vía;
po´l estudiu non darán,
pero per aquelles artes,
que belles suelen llamar,
si´l focicu´n elles metien,
¡qué delles coses farán!
Llimosniegos, y non poco;
y falar bien, sin igual.
SABAO
Los sabaínos son recios
y tamién son pensaores,
pero lo más malo ye
que son abondo traidores.
Pa les cencies, non hay otros,
pa les artes, los meyores.
DOMINGO
Ye´l meyor sinu´l del sol,
pos Dios en´l descansó,
y a los q´en domingo ñacen,
de bondaes enllenó.
Son mu guapos y bien fechos,
tiesos, de bona razón
y de güen entendimientu,
rescataos, güen corazón.
Enclinaos a la melicia,
en la que gran pusición
afayen, si en ella entren.
En domingo ñací yo.
Para el acto del bautismo, iban a la iglesia con gran aparato y acompañamiento. Precedía a la procesión el "niño general", que llevaba en banderola (de aquí el nombre ), una toalla blanca y un jarrito con agua, para las abluciones del sacerdote. Lo seguía la partera con el niño, y luego el padre, los padrinos y los acompañantes. Entre "los vaqueiros de alzada", era de ritual llevar de casa un pedazo de pan, llamado "pan del choro" (pan del llanto), que cedían al primero que encontraban. La razón, según Bernardo Acevedo y Huelves, no podía ser más humilde: <>
que así será el niño de buen genio.>
También había bautizos rumbosos ; en las aldeas, la nota distintiva era la gaita, que acompañaba a la comitiva desde la casa natal a la iglesia y viceversa.
Tras la celebración bautismal, el padrino lanzaba a voleo algunos puñados de caramelos, rosquillas, avellanas, monedas, etc., que la chiquillería, en buena lid, trataba de atrapar.
A la ceremonia religiosa seguía el banquete familiar, con los más representativos platos de nuestra tradicional cocina. Los vaqueiros de alzada, más madrugadores, lo celebraban el día del nacimiento.
Por los siglos XV y XVI, cuando las "rogas" tenían plena vigencia en el Principado, se invitaba a todos los vecinos y conocidos, teniendo éstos obligación moral, y aun material, de cooperar en los gastos.
Elviro Martínez.
SABAO
ResponderEliminarLos sabaínos son recios
y tamién son pensaores,
pero lo más malo ye
que son abondo traidores.
Pa les cencies, non hay otros,
pa les artes, los meyores.
Nací en sábado, puedo pasar como "recio" y "pensaor", "traidor" más bien poco, negado para las "ciencias" y, por supuesto, todo un "artista" frustrado.